úterý 30. prosince 2014

Rakytníkový domácí šampon

Po dlouhé době se vracím k blogu, abych napsala něco o mém experimentování s výrobou kosmetiky. Pro mnohé to možná bude oklepané téma, ale jelikož já jsem nováček, a teprve se seznamuji s tímto druhem kulinářství, nemohla jsem si své poznatky nechat pro sebe. Hned na rovinu se přiznám, že jsem recept na domácí šampon nevyplodila z hlavy, ale pro radu jsem poprosila vševědoucí internet.



Receptem jsem se sice inspirovala, ale ingredience jsem si zvolila dle vlastního výběru. Někde na blogu slečny, která se o výrobu kosmetiky zajímá, jsem narazila na malý seznam e-shopů, které prodávají ingredience právě pro výrobu kosmetiky. Mě nejvíce zaujal odkaz na stránky eshop.ekokoza.cz, kde je opravdu velký výběr jak bylinek a jiných přísad, tak pomůcek při výrobě, různé špachtle a nádobky, ale také zde najdete recepty na výrobu kosmetiky, ale i sýrů nebo čokolád.

Hrozně dlouho jsem se nabídkou stránek probírala, do košíku jsem naházela opravdu spoustu věcí, které jsem pak postupně zase mazala. Nejvíce mi dalo zabrat vybrat si bylinku, která bude základem šamponu. Samozřejmě jsem se nemohla rozhodovat jen podle oka, ale také podle typu a barvy vlasů. Nakonec jsem sáhla po rakytníku, který je teď v kosmetice a všeobecně kolem zdraví oblíbený pro své skvělé účinky.


Při samotném vaření jsem si připadala napůl jako alchymista a napůl jako čarodějnice míchající zázračný lektvar. To co z toho všeho vylezlo, by se klidně mohlo zaměnit s meruňkovým nebo multivitaminovým džusem, díky své chutně vypadající oranžové barvě. Zdání však klame. Už podle vůně jde poznat, že papat tento lektvar se nevyplácí, pokud mezi vaše záliby nepatří hraní si na bublifuk. No, ale abych tu jen trapně nevtipkovala, prozradím vám, jestli se vyplácí používat šampon hlavně na ty vlasy.


V první řadě jsem měla problém s dávkováním. Jelikož tento šampon nemá klasickou gelovou/hustou konzistenci, ale je to vodička, je problém nevychrstnout si na hlavu celou lahvičku naráz. Nakonec jsem to vychytala a k dávkování použila víčko. První postřeh po nanesení šamponu bylo pěnění, které jsem původně vůbec neočekávala, ale kupodivu žádný problém. Druhý postřeh byl ještě lepší, protože jsem zjistila, že šampon hezky chladí, což zapříčinil aroma olejíček Litsea Cubeba, který je větrový. Po mytí jsem vlasy neměla až tak zacuchané jak jsem čekala (Možná díky těm olejům?), ale přesto doporučuji kondicionér, obzvláště pro ty dlouhovlasé z vás. Co se mi na tomto přírodním šamponu líbí ale nejvíce, že když vlasy uschnou nevypadají zatíženě, nepoletují a dokonce se i přirozeně lesknou... ale když píšu přirozeně, tak přirozeně... žádné šajny nečekejte. A pak jsem si také všimla, že jsem měla vlasy o něco hustší, než po jiných šamponech, které objem často slibovaly. Nevím čím to může být, ale domnívám se, že vlasy nejsou zatěžovány různými umělými přísadami a silikony a díky tomu jsou pak přirozeně objemnější. Ale je to jen má domněnka.
Naopak, co mě po prvních třech umytí vystrašilo, byly lupy doprovázené svěděním hlavy. Nevím, jak je to možné, ale teď už takový problém nemám. Opět se domnívám, že jsem si musela zvyknout na jiný druh šamponu... těžko říci.
Komu šampon nedoporučuji? Určitě blondýnkám, protože obsažený rakytníkový olej celkem barví, měla bych tak strach o nehezké oranžové zabarvení, které asi žádná světlovláska nechce. Brunetkám nebo rusovláskám však tento šampon může přijít vhod, obzvláště, pokud bojují s dehydratovanými vlasy. Každopádně je ale dobré, podle vlastní potřeby najít určité bylinky a oleje, které jsou pro vás vhodné. Já sama jsem začátečník, takže rakytník není určitě poslední bylinka, kterou jsem zkusila pro výrobu šamponu. Třeba i ta obyčejná kopřiva známá v boji proti lupům, může být malým domácím zázrakem nade všechny zázraky.



Rakytníkový domácí šampon

Ingredience na 200 ml šampon:

- bylinky: vybrala jsem Rakytník rešetlákový- 2 polévkové lžice (5 g)
- destilovaná voda- 200 ml
- kvalitní rostlinný olej: vybrala jsem rakytníkový- 4 ml
- jemný 96% líh nebo konzervant: nejlépe přírodní, vybrala jsem vitamín E- 5 ml
- neutrální mýdlový základ: 50 ml
- oblíbený esenciální olej: vybrala jsem litsea cubeba (1 ml)





Postup:

Přivedeme vodu k varu a přidáme bylinky. Vaříme 2-3 minuty, pak stáhneme z plotny a pod pokličkou necháme 15 minut luhovat. Poté scedíme a do vývaru přidáme mýdlový základ, po zamíchání přidáme ještě rostlinný olej a opět zamícháme. Stranou si smícháme jemný líh nebo konzervant s esenciálním olejem a přidáme do připraveného vývaru. Po vychladnutí šampon přelijeme do nádobky a po dobu tří dnů necháme v chladu odstát. Skladujeme v chladu nejlépe v lednici, před každým použitím šampon protřepeme. Trvanlivost vyrobeného šamponu je kolem 6 týdnu, proto je lepší vyrábět ho po menším množství, aby se nestihl zkazit.


A co vy, uvařili jste si už svůj šampon? Podělte se o svůj oblíbený recept :).




1 komentář:

  1. Páni, to je skvělý! :-)
    Zvu vás všechny na mou Giveaway o voňavé ceny :-)

    OdpovědětVymazat